Certifikace přírodní kosmetiky | Avocados
Zpět nahoru

Certifikace přírodní kosmetiky

Řada kosmetických produktů nese označení jako "čistě přírodní", "100% natural", "bio" či  "bylinná" ve svém názvu, ale přesto obsahují nebezpečné chemikálie a syntetické vůně.

Je snadné něco tvrdit. Je ale mnohem težší pro svá tvrzení předložit nezávislý důkaz. 

Řada kosmetických produktů nese označení jako "čistě přírodní", "100% natural", "bio" či  "bylinná" ve svém názvu, ale přesto obsahují nebezpečné chemikálie a syntetické vůně. Používání termínů jako „bio“, „organická“ či „přírodní“ kosmetika není zatím zákony nijak omezeno. Koupíte-li si „přírodní“ krém, šampón nebo make-up, může se jednat o výrobek, v němž mohou naprosto převažovat syntetické složky, navíc testované na zvířatech.

Podle čeho se můžete tedy orientovat, pokud si chcete vybrat výrobky skutečně ohleduplné k vlastnímu zdraví i k přírodě? Zajímejte se o složení kosmetických výrobků. Navíc v Evropě existují některé standardy a certifikáty, které vám mohou orientaci na trhu usnadnit.

Certifikace uděluje nezávislý externí orgán po splnění všech nastavených podmínek. O certifikát může požádat jakýkoliv výrobce a teprve pokud jeho výrobky splní podmínky, má právo je označit značkou certifikátu. Tyto značky jsou spotřebitelům dobře čitelné, podmínky standardů jsou veřejně přístupné a certifikované výrobky snadno dohledatelné.

Je však třeba také dodat, že certifikací přírodní kosmetiky je poměrně velké množství. Známky se liší nejen podle jednotlivých států, ale i v rámci jedné země se stále objevují nové a další. Je velmi obtížné, ne-li nemožné, porovnat všechna kritéria, a tak běžný spotřebitel se v nich jen těžko orientuje.

Pouze mezinárodní známka s kritérii, které zajišťují kvalitu produktů, může poskytnout nezbytnou pomoc při orientaci v produktech. V tomto směru se však blýská na lepší časy, neboť nedávno zavedená mezinárodní známka NaTrue by mohla orientaci zákazníka v kosmetických produktech značně ulehčit.

V následující tabulce najdete celkový přehled nejčastějších certifikačních známek.

Známka Původ Rok vzniku Obsah přírodních látek Z toho bio surovin Výrobce
NaTrue přírodní kosmetika Mezinárodní   2008 100% - Weleda, Dr. Hauschka. Logona, Lavera a další 
NaTrue přír. kosmetika s podílem bio ingrediencí 70%
NaTrue bio kosmetika 95%
Cosmos Natural Evropa  2010 Nespecifikováno  -  
Cosmos Organic 95% (20% váhy)  
Kontrolovaná přírodní kosmetika - BDIH Německo 1996 Nespecifikováno - Lavera/Laveré, Logona, Sante Naturkosmetik, Primavera, Weleda, Dr. Hauschka, Fitne a jiné.
EcoCert ECO Francie  1991 95% 5% ostatních, 50% rostliných  
EcoCert BIO 10% ostatních, 90% rostliných  
Charte Cosmebio Francie   Nespecifikováno    
CPK Česká republika  2007 Nespecifikováno    Saloos, Nobilis tilia, Botanicus a další
CPK BIO 10%  
Soil Association Velká Británie  1946 Nespecifikováno  70% Ecover, Mother Nature Organics, Organic Planet  
Soil Association – “Organic” 95%
Bio Eco Cosmesi Itálie 2002 100%   Bottega Verde, Erbolario, Extratissima BIO či Hedera Natur

 

 

1 komentář(e)

Jen bych chtěla upřesnit, že např. BDIH certifikát se uděluje přímo konkrétnímu výrobu a ne výrobci. Třeba společnost Weleda nemá všechny výrobky certifikované - viz třeba šampóny.