Je snadné něco tvrdit. Je ale mnohem težší pro svá tvrzení předložit nezávislý důkaz.
Řada kosmetických produktů nese označení jako "čistě přírodní", "100% natural", "bio" či "bylinná" ve svém názvu, ale přesto obsahují nebezpečné chemikálie a syntetické vůně. Používání termínů jako „bio“, „organická“ či „přírodní“ kosmetika není zatím zákony nijak omezeno. Koupíte-li si „přírodní“ krém, šampón nebo make-up, může se jednat o výrobek, v němž mohou naprosto převažovat syntetické složky, navíc testované na zvířatech.
Podle čeho se můžete tedy orientovat, pokud si chcete vybrat výrobky skutečně ohleduplné k vlastnímu zdraví i k přírodě? Zajímejte se o složení kosmetických výrobků. Navíc v Evropě existují některé standardy a certifikáty, které vám mohou orientaci na trhu usnadnit.
Certifikace uděluje nezávislý externí orgán po splnění všech nastavených podmínek. O certifikát může požádat jakýkoliv výrobce a teprve pokud jeho výrobky splní podmínky, má právo je označit značkou certifikátu. Tyto značky jsou spotřebitelům dobře čitelné, podmínky standardů jsou veřejně přístupné a certifikované výrobky snadno dohledatelné.
Je však třeba také dodat, že certifikací přírodní kosmetiky je poměrně velké množství. Známky se liší nejen podle jednotlivých států, ale i v rámci jedné země se stále objevují nové a další. Je velmi obtížné, ne-li nemožné, porovnat všechna kritéria, a tak běžný spotřebitel se v nich jen těžko orientuje.
Pouze mezinárodní známka s kritérii, které zajišťují kvalitu produktů, může poskytnout nezbytnou pomoc při orientaci v produktech. V tomto směru se však blýská na lepší časy, neboť nedávno zavedená mezinárodní známka NaTrue by mohla orientaci zákazníka v kosmetických produktech značně ulehčit.