Zpět nahoru

Jak omezit náš příjem toxických látek z živočišných výrobků

Škodliviny v živočišných produktech

Maso a jiné živočišné produkty obsahují řadu škodlivin, které mají negativní vliv na naše zdraví. Je tedy možné předejít tomu, abychom si tělo zanášeli škodlivinami z těchto produktů? A můžeme tak snížit své riziko vzniku rakoviny a srdečních chorob? Vědecké studie ukazují, že to možné je, zejména pokud budete následovat níže uvedená doporučení.

Jezte celkově méně masa

Nejenže snížíte všechna rizika, ale pro občasnou konzumaci si tak budete moci dovolit kupovat zdravější ekologičtější maso, které bývá dražší. Snažte se především omezit konzumaci červených mas (hovězí, vepřové a jehněčí) a masných výrobků (salámy, párky, klobásy, slanina, tlačenka, uzené maso, sekaná atd.). Pokud konzumujete maso pravidelně, pak začněte postupně například tak, že si vždy jeden den v týdnu vyhradíte jako bezmasitý a postupně tak příjem masa snižujte.

Úplně se vyhýbejte masným a rybím výrobkům s obsahem dusitanů a dusičnanů

Masné a rybí výrobky (jako jsou uzeniny, uzené ryby) se vyrábí s přidáním chemických látek známých jako dusitany (také E 250 nebo E 249) a dusičnany (E 251, E 252). Důvodem je prodloužení jejich trvanlivosti a dodání atraktivní červené barvy pro čerstvý vzhled. Dusitany se však mohou v našem těle přeměnit na nitrosaminy, které jsou rakovinotvorné. A to vede, jak ukazují mnohé studie, k prudkému zvýšení rizika rakoviny u těch, kteří masné výrobky konzumují. Nejlepší množství konzumovaných masných výrobků je opravdu žádné.

Kupujte biomaso a bio mléčné výrobky

Zvířata z biochovů mají dostatek pohybu, a to i na čerstvém vzduchu, jsou krmena pouze bio stravou, tj. stravou vypěstovanou v bio produkci bez pesticidů a dalších toxických látek. Také zde platí přísná pravidla pro používání antibiotik. Navíc je zde zakázán příkrm masokostní moučkou, původkyní známé nemoci „šílených krav“ či příkrmy geneticky modifikovanými organismy (tzv. GMO). Konzumací bio masa tak zabráníte pesticidům a dalším toxickým látkám, aby se dostaly do vašeho těla, nehledě na to, že takové maso je mnohem chutnější.

Totéž platí i pro mléčné výrobky jako je mléko, sýr, máslo, tvaroh, jogurt či smetana. V tucích mléčných výrobků najdeme nejvíce škodlivin. Mléčné výrobky tedy pokud možno kupujte v bio kvalitě, zejména, pokud si chcete občas dopřát ty s vysokým obsahem tuku jako je plnotučné mléko (určené především pro děti), máslo nebo smetanu. Pokud si nemůžete dovolit pravidelně kupovat bio mléčné výrobky, alespoň je kupujte v nízkotučné verzi. Částečně tak omezíte příjem toxických látek do svého těla a navíc to bude prospěšné i pro vaše srdce a cévy. 

Vybírejte libové maso a z drůbeže a ryb odstraňte kůži

Pamatujte, že toxické látky (jako dioxiny, pesticidy a další) se ukládají především v tucích a kůži. FDA (americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv) doporučuje odstranit z drůbeže a ryb kůži a tuk, při přípravě potravin se méně spoléhat na máslo a sádlo a vařit zdravěji za použití roštu. Kromě snížení toxických látek má tato metoda navíc tu výhodu, že se sníží množství nasycených (= špatných) tuků. Navíc když zahříváte maso a především tuk, na vysoké teploty, vzniká tak řada chemických sloučenin (tzv. HA a PAU), které ničí naši DNA.

Snižte množství karcinogenních látek, které vznikají při přípravě masa

Ve všech druzích mas (hovězí, vepřové, drůbeží, ryby), které jsou připravované dlouhou dobu při vysokých teplotách, zejména nad 150 stupňů Celsia, se vytváří rakovinotvorné látky, nazvané heterocyklické aminy - HA a polyaromatické uhlovodíky - PAU.

Jejich množství v mase je možné snížit dodržováním následující zásad:

  • maso a ryby nevystavujte přímému ohni nebo velmi horkému kovovému povrchu a zkraťte dobu, kdy maso musí být v kontaktu s vysokou teplotou (upravujte ho například dušením v páře nebo vařením ve vodě)
  • použijte mikrovlnnou troubu k částečnému předvaření masa, čímž se zkrátí doba, kdy musí být maso vystaveno vysoké teplotě
  • před pečením/grilováním do masa přidejte trochu škrobu či ho marinujte
  • maso při přípravě za vysoké teploty průběžně otáčejte
  • z masa odstraňte všechny zuhelnatělé (připálené) části
  • nepoužívejte šťávu, která se z masa uvolnila a připečené usazeniny k přípravě omáček

Vyhýbejte se některým rybám a mořským plodům

Toxické látky jsou přítomny také v rybách. V roce 2004 prestižní americký časopis Science přinesl výsledky americké studie, která ukázala významně vyšší koncentrace polychlorovaných bifenylů (PCB), dioxinů, toxafenu a dieldrinu v mase lososů z evropských chovů oproti masu volně žijících lososů. Ryby byly navíc plné antibiotik, aby se předešlo šíření nemocí, které jsou v tak malém prostoru na denním pořádku.

V posledních letech se však podmínky na lososích farmách v Evropě zlepšily a změnilo se i složení krmiva. Evropský úřad pro potraviny EFSA tak prohlásil, že vzhledem k přijatým opatřením není v součastnosti rozdíl mezi rybami chovanými na farmách a volně žijícími.

Zároveň však EFSA doporučuje vyvarovat se určitých druhů ryb, které by mohly obsahovat větší množství rtuti - toxického prvku, který patří k nejjedovatějším. Téměř všechny ryby a korýši obsahují stopy rtuti, ale větší ryby, které žijí déle, mají nejvyšší úrovně jednoduše proto, že měli více času ho v sobě nahromadit. Mezi tyto velké ryby patří: královské makrely, žralok, mečoun, ale i velké sladkovodní ryby jako je candát, štika či bolen.  

Pro dospělého člověka není konzumace ryb a mořských plodů v běžném množství nebezpečná. Avšak těhotné ženy nebo ty, které plánují otěhotnět, musí být obzvlášť opatrné. Pokud pravidelně jedí ryby s vysokým obsahem rtuti, látka se může v průběhu času hromadit v jejich krvi a může poškodit vyvíjející se mozek dítěte a jeho nervový systém. Agentura na ochranu životního prostředí v USA (EPA) a Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) doporučují těhotným ženám konzumaci maximálně 340g ryb týdně (což odpovídá zhruba dvěma porcím) a dále doporučuje se úplně vyhýbat konzumaci výše zmíněných velkých ryb. Ve Švédsku zašli ještě dále a těhotným ženám doporučují maximálně jednu porci ryb týdně.

V České republice je spotřeba ryb celkem nízká, takže ryby u nás nejsou až tak diskutované téma. Nicméně je důležité uvést, že ryby jsou pro nás zdrojem velmi cenných nenasycených mastných kyselin, které chrání naše srdce a cévy. Obecně lze konstatovat, že přínos rozumné konzumace ryb převyšuje rizika spojená s případným příjmem škodlivin.

Opatrně se sójou

Jsou sójové výrobky dobrou alternativou k masu? Existuje mnoho znepokojujících a rozporuplných studií o zdravotních účincích konzumace sóji. Existuje však shoda, že lidé by neměli jíst celkově příliš mnoho sójových produktů. To platí obzvášť pro kojence a malé děti.

Nezdravějšími sójovými produkty jsou tradiční kvašené výrobky vyrobené z celých sójových bobů jako je sójová omáčka, tempeh či miso. To proto, že nejsou příliš zpracované a navíc kvasící proces odstratí fytáty, které by jinak bránily vstřebávání důležitých minerálů jako je vápník, hořčík a zinek.

Většina konzumovaných sójových produktů v dnešní době je však značně zpracovaná a obsahuje velké množství chemikálií. Na počátku výroby sójových produktů se chemickým procesem oddělí sójový olej. Odtučněné sójové vločky nebo sójová moučka se pak dále zpracovávají za použití velkého tlaku, tepla a pomocí dalších chemických procesů, čímž vzniknou sójové bílkoviny. Ty se pak používají jako náhražky masa např. u sójových vegetariánských karbanátků nebo u klobás. Díky těmto chemickým procesům však mohou sójové produkty obsahovat stopy rakovinotvorných látek. Výrobky z takto zpracované sóji mají navíc vyšší množství isoflavonů – narušitelů hormonální rovnováhy - než výrobky z kvašených sójových bobů.

Jaké maso si dopřáváte vy?